Ötletek, segítség otthoni tartalmas időtöltéshez
Kedves Szülők, kedves Óvodásaink!
Ez a kényszerpihenő, amit most a vírus elleni küzdelem jegyében nem az ovinkban, hanem az otthonainkban töltünk, nagy megpróbáltatást mér felnőttre, gyerekre egyaránt.
Ebben a nehéz időszakban szeretnénk segíteni ötleteinkkel, melyeket rendszeresen és folyamatosan megosztunk Önökkel, hogy óvodásaink érezzék, - bár távol vannak tőlünk, nem engedjük el a kezüket!
Rajtunk múlik, hogy ezt az időszakot MINŐSÉGI IDŐ-ként, vagy ELVESZTEGETETT IDŐ-ként éljük meg. Válasszuk az előbbit! Ebben szeretnénk segíteni…
„… a gyerekekkel való együttélés a felnőttet is gazdagítja. Szeretetet kap maga is, figyelmet, ragaszkodást. Erősödhet humorérzéke, megfigyelőkészsége; a gyerek remek játszótárs lehet - játszani lehet vele az életet, s ezzel egyszerűen minden más megvilágításba kerül.”
/ Horgas B.- Levendel J.: „Gyerekek között”
Néhány fontos gondolatot még megosztanék a gyerekekkel kapcsolatban:
- NAPIREND
A megfelelő bioritmus nagyon fontos a gyerekeknek. Kapaszkodót jelent számukra az időbeni történések rendszeressége. Az oviban nagyon „szigorú” ám rugalmas napirend szerint élünk a csoportjainkkal. A rugalmasság, egyfajta folyamatosságot, egyéni tempót biztosít. Az időbeni állandóság kiegyensúlyozottá teszi a gyereket, kiszámíthatóvá teszi számára a történéseket.
- SZABAD JÁTÉK
Nem szabad elfelejtenünk, hogy a gyermekek elsődleges tevékenysége a játék, és abból is biztosítani kell a szabad, korlátozásoktól, irányítástól mentes játékidőt! Ez az, ami kreatív, alkotó önmegvalósításra készteti Őket, miközben a „világ letapogatásával”tapasztalatokhoz, ismeretekhez jut.
- AKTÍV, IRÁNYÍTOTT, EGYÜTT TÖLTÖTT IDŐ
Az ismeretek tudatos bővítésére ott vannak a kezdeményezéseink, foglalkozásaink, melyek, tudatosan tervezett, szervezett „tanulási folyamatot” jelentenek. Ennek megszervezésében és az élményeztetésben adunk segítséget ötleteinkkel, melyeket építsenek be a napi közös tevékenységekbe!
- A GYERMEK FIGYELME
Az óvodáskorú gyermek szándékos figyelme nagyon rövid távú!!!
(kicsiknél 5-8 perc, nagyoknál 12-20 perc)
Figyelmük folyamatosan csapong, annak függvényében, mennyire érdekli őket a feladat, ill. mennyire játékos, mennyire rejt kihívást és mennyire lehet benne tevékeny résztvevő. A kísérletezés, az aktív tevékenység, a közvetlen megtapasztalás bővíti hatékonyan ismereteit, tudását. Nem szabad azonban túlterhelni Őket! Egy-egy tevékenység után, iktassunk be pihenő időt, másféle elfoglaltságot!
Az oviban a tudatos oktató munkánkat hetente, tématervekre bontjuk és mindig az aktuális környezeti témáinkhoz illesztjük a különböző tevékenységeinket…
Mindjárt az első aktuális témánk: a VÍZ VILÁGNAPJA … J