Játsszunk matematikát!
Játsszunk MATEMATIKÁT!
Játéktevékenység matematikai tartalommal, természetesen a TAVASZ jegyében J (középsősökre terveztem, de lehet a kicsiknek a 4-es számkörben és a nagyobbaknak a 10-esben)
Mielőtt játszanának a gyerekkel, olvassák el, és készítsék el, - akár velük – a hozzávalókat!
MENNYISÉGEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA
ÖSSZEHASONLÍTÁSOK SZABADON ÉS IRÁNYÍTÁSSAL - SZÁMFOGALOM ALAKÍTÁSA
több - kevesebb érzékeltetése becsléssel, párosítással, számlálással a 6-os számkörben (virágok, pillangók a kertben)
Szétválogatások, rendezések nem mennyiségi tulajdonságok szerint /szín, v. forma /, majd mennyiségek összehasonlítása becsléssel, párosítással és számlálással
Mit fejleszt?
értelmi képességek fejlesztése: figyelem, logikus gondolkodás fejlesztése: fedezzék fel a halmazokban rejlő közös tulajdonságokat; megadott tulajdonság /szín, forma, nagyság/ szerint összehasonlítással hozzanak létre új halmazokat; tapasztalják meg a halmazok eltérő tulajdonságait; legyenek képesek azok számosságát (1-4) becsléssel, (5-6) elemű halmaz esetén számlálással megállapítani…
beszédfejlesztés: kérdések felvetésével; beszélgetéssel; matematikai fogalmak elsajátításával: több – kevesebb fogalmának alakításával (relációk)
érzékelés - észlelés fejlesztése: pontos és differenciált vizuális észlelés, szín- és formaérzék fejlesztése…
Eszközök: színes papírvirágok és papír pillangók, számképes katicák, (zöld, sárga, piros, kék) „kert”; a virágok, lepkék színével egyező színes karikák…
I. A feltételek megteremtése
szervezés:
- megfelelő, elegendő hely biztosítása az asztaloknál való tevékenységhez
- eszközök odakészítése letakart kosárban
motiváció:
- tevékenységgel: „valami” leterítése két összetolt asztalra a gyerekek bevonásával
(a tavasz témakörhöz kapcsolódóan a manipulálás eszközei: virágok, lepkék + zöld takaró rétnek)
-„Mit gondoltok, mi lehet ez?” (fű, rét…) / ötleteik kivárása, taktilis ingerek érzékelése a puha takaró cirógatásával…
-„Mikor szokott ilyen szép zöld fű nőni? Mit szoktunk a réten szedni?”
- letakart kiskosár -„Kíváncsiak vagytok rá, mi zörög a kosárkámban? Nézzétek!” (4 féle színű virág 12-12 db)
II. A játék tartalmi feldolgozása
1. Szétválogatások nem mennyiségi tulajdonságok /szín, forma/ szerint
- rét / mint halmaz / létrehozása
-„Válasszatok ki magatoknak olyan virágokat, amelyik tetszik és rendezzétek el a réten!”
- színek megnevezése
-„Jól nézzétek meg a virágokat! Mit vesztek észre? Milyen színűek?”
-„Hoztam még valamit! Karikákat. Hányat? - Mit vesztek észre?”
- szétválogatások szín szerint / halmaz bontása részhalmazokra /
-„Én a sárga virágomat beleteszem ebbe a sárga karikába. Ugyanolyan színű, mint a virágom. Folytassátok…”
- mennyiségek összehasonlítása becsléssel
„- Mit vesztek észre? Melyikből van a legtöbb? Melyikből a legkevesebb?”
„- Melyik kertben tudjuk megszámlálni a virágokat? - Melyikben van megszámlálhatatlanul sok?”
Halmaz számosságának változtatása: (8 – 5 – 9 – 3)
- Vegyetek ki annyi virágot, amennyit tapsolok, dobbantok…
- … elemű halmaz keletkeztetése akusztikus ingerek alapján (koppintás, taps, dobbantás, csettintés…) + gyerekek ötletei alapján
- … elemű halmaz keletkeztetése vizuális ingerek alapján (pislantás, bólintás, fejrázás…) + gyerekek ötletei alapján
… ahányat pislantok, … ahány fülünk van…
- mennyiségek összehasonlítása párosítással
„- Most mit vesztek észre? Hogyan tudnánk megállapítani számlálás nélkül, hogy melyik színű virágból van több?” (rávezetés, sugalmazás – párosítással) tevőleges segítségadás: egymás melletti két kert virágainak párba rendezése
„- Melyikből van több? Melyiknek nem jutott párja? Mennyivel több?... Mennyivel kevesebb?”
„- Tegyétek ki a virágokat a kertből a rétre!
- Sorba rendezések mennyiségi tulajdonságok szerint
számképes katicák a körökbe
hangulatkeltés: Katica c. dal eléneklése
- halmaz keletkeztetése megadott számosság alapján
-„ Olyan szép tavasz van, hogy beleszáll a kertbe egy katicabogár. Nézzétek meg a pöttyeit! Annyi virágot ültessetek a kertbe, ahány pötty van a katicán!”
motiváció: különböző színű és formájú pillangók / hangulati fokozás: Lepke c. dallal
„- Megérezték a lepkék a virágok illatát. Szálljon minden kertbe annyi lepke, ahány virág van benne!”
építő játék: saját kertek építése a gyerekek ötletei alapján (kis fakockákból, vagy LEGO elemekből…)
- halmazalkotás gyerekek ötletei alapján
- számlálás, leszámlálás gyakorlása
motiváció / hangulati fokozás: Én kis kertet kerteltem… c. dallal
- Készítsünk ezekből az építőelemekből saját kiskertet! Ültessük bele a virágainkat!”
-„Hogyan csináljuk? Kinek van ötlete?”
ellenőrzés: „- Neked mennyi virágod van? Dobbants ugyanannyit! (tapsolj, bólints…)
- Melyik fajtából, melyik lepkéből van a legtöbb? Melyikből a legkevesebb?”
-„Hogyan lehetne őket még tovább válogatni?”…
III. Befejezés, visszavezetés a játékba
- a tevékenység továbbfolytatása irányítás és megkötések nélkül - „- Folytathatjátok kedvetekre…”
- építés felajánlása -„Nézzétek meg milyen gyönyörű kiskerteket rendeztünk be! Építhetnénk egy szép parkot is…”
- babakonyhai játék -„Adok nektek igazi virágot is, tegyétek be a kis konyhánkba, hagy díszítse az asztalt! Főzhetnétek valami finomat, én olyan éhes lettem, vagy lehetne valakinek játékból szülinapja is…”
- képkirakó készítése -“ Hoztam egy nagy lapot, arra gondoltam, hogy készíthetnénk közösen egy szép tavaszi képet! Ha elkészült, kiszínezzük, szétvágom kicsi darabokra és mint egy mozaikból, együtt kirakhatjuk a képet.